Artykuł promocyjny Opublikowany przez: Monika C. 2020-11-30 17:04:05
Autor zdjęcia/źródło: Photo by Bermix Studio on Unsplash
Jeszcze kilkanaście lat temu nauka angielskiego przed przedszkolaka była odbierana jako niepotrzebne zabieranie dzieciństwa, bezsensowny wymysł dorosłych lub konieczność, jeśli rodzice planowali wyjazd na placówkę z całą rodziną. Dzisiaj nikogo nie dziwi przedszkolak śpiewający i deklamujący wierszyki w języku angielskim lub oglądający bajki bez polskiego dubbingu. Obecnie coraz więcej aspektów codziennego życia jest nastawionych na kontakty i współpracę międzynarodową. Rodzice posyłają dzieci do szkól z klasami dwujęzycznymi i międzynarodową maturą. Uczniowie coraz wcześniej wyjeżdżają samodzielnie zagranicę, poznają rówieśników i budują grono znajomych z najbardziej odległych zakątków świata. Pewne jest bowiem to, że biegła znajomość przynajmniej jednego języka obcego, np. angielskiego pomaga później w znalezieniu wymarzonej pracy. Kiedy i jak zacząć uczyć dziecko angielskiego? Korzystać z w własnych umiejętności czy wykupić dziecku lekcje on-line?
By nauka angielskiego przez 4-latka była najbardziej efektywna, dobrze jest dobrać jak najlepszą metodę. W tym celu należy prawidłowo określić cechy charakteru i osobowość malucha – a żeby to określić należy zwrócić uwagę na kilka czynników:
Małe dzieci ciągle są w ruchu i prawie cały czas się bawią - to całkowicie naturalne. Nowe, angielskie słówka i wyrażenia warto wiec wprowadzać w trakcie zabawy, słuchania bajek, zajęć ruchowych i plastycznych.
Małe dzieci uczą się poprzez naśladowanie. Podobnie jak ojczystego, języka angielskiego dzieci najszybciej uczą się poprzez powtarzanie słów używanych przez rodziców i dorosłych z najbliższego otoczenia. Dlatego warto zwracać uwagę, na to by systematycznie wprowadzać podczas lekcji wierszyki, rymowanki i piosenki.
Dla małych dzieci charakterystyczna jest pamięć mechaniczna i myślenie konkretne. Nauka angielskiego powinna się zatem wiązać z konkretnymi sytuacjami i przedmiotami, najlepiej takimi, które zazwyczaj znajdują się w zasięgu wzroku malucha, czyli z maskotkami, zabawkami lub specjalnymi kartami z obrazkami, tzw. flashcards.
Małe dzieci krótko potrafią skupić uwagę. Zajęcia powinny być więc skonstruowane tak, by wymagany poziom skupienia uwagi i zaangażowania był adekwatny do ich aktualnych możliwości.
Istnieje kilka metod skutecznej nauki angielskiego przez małe dzieci. Najważniejsze jest to, by nauka odbywała się w sposób naturalny, w czasie aktywności przypisanych tej grupie wiekowej, bez niepotrzebnego stresu i równolegle z nauką języka ojczystego.
Metoda naturalna – polega na prowadzeniu zajęć wyłącznie w języku angielskim. Nauka polega na słuchaniu, obserwowaniu mimiki i gestów nauczyciela (czyli tak jak języka ojczystego). Gdy maluch będzie gotowy - każdy w swoim czasie, zacznie z własnej woli wypowiadać poszczególne słowa i zwroty. Rodzice nie powinni się niepokoić, jeśli dziecko nie zacznie szybko mówić po angielsku. Efektem nauki są najpierw odpowiednie reakcje malucha w konkretnej sytuacji, które świadczą o rozumieniu angielskiego.
Total physical rsponse – ta metoda angażuje do nauki angielskiego całe ciało malucha. Nauczyciel wydaje polecenia po angielsku i je pokazuje, a maluch kojarząc je reaguje ruchem całego ciała. Ta metoda pozwala na łączenie pracy obu półkul mózgowych, odpowiedzialnych za język i mowę oraz ruch ciała, i jest najbardziej skuteczną metodą w nauce maluchów.
Metoda nastawiona na komunikację - w tej metodzie nacisk kładzie się naukę mówienia, a więc umiejętność sprawnego porozumiewania się w języku obcym. Metoda nastawiona na komunikację najlepiej sprawdza się u nieco starszych dzieci. Dopuszcza się w niej popełnianie błędów, a najważniejsze jest skuteczne przekazywanie informacji przez dziecko, tak by było rozumiane przez rozmówców. Ta metoda polega na odgrywaniu ról oraz grach i zabawach w parach i niewielkich grupach.
Nauka przez zabawę - czyli przyjemne z pożytecznym. Dzięki tej metodzie dziecko szybko osiąga rezultaty bez przemęczania się i stresu, a także rozwija się społecznie i uczy pracy w grupie. Maluch uczy się także zasad zdrowej rywalizacji. Istnieje wiele zasad tego rodzaju nauki i wybiera się tę, która jest najbliższa dziecku. Może się np. odbywać poprzez wspólne oglądanie bajek po angielsku, śpiewanie piosenek i rymowanek z jednoczesnym tańczeniem lub typowe angielskie gry i zabawy w domu i na zewnątrz.
Learning by doing – czyli nauka przez samodzielne wykonywanie danej czynności. Wszystkie niezbędne polecenia są wydawane po angielsku przez nauczyciela oraz przez niego demonstrowane. Nauka poprzez słuchanie, obserwowanie i powtarzanie jest jedną z najszybszych i najbardziej skutecznych metod nauki języka obcego przez dzieci.
Storytelling – to nauka polegająca na wspólnym czytaniu bajek i opowiadaniu ich po angielsku. Dla najmłodszych uczniów dobierane są historyjki krótkie i o tematyce zrozumiałej dla dziecka. Urozmaiceniem mogę być ilustracje oraz wysłuchanie bajki w dwóch wersjach językowych.
A co, jeśli nie znasz angielskiego, a chcesz, żeby Twój maluch zaczął się już uczyć? Świetne metody nauki angielskiego dla maluchów oferuje platforma Novakid. Są tam zajęcia dla dzieci w wieku od 4 do 12 lat! Dla najmłodszych zajęcia odbywają się w formie zabawy. Potrzebny będzie tylko odpowiedni kurs i laptop lub tablet. Nie musisz instalować dodatkowego oprogramowania. Jeśli chcesz zobaczyć, jak wyglądają takie lekcje i czy Twojemu dziecku się spodobają, możesz zapisać je zapisać na darmową lekcję z Novakid! Zajęcia dla najmłodszych dzieci prowadzą tylko nauczyciele ze specjalnymi certyfikatami do nauczania na poziomie "0". Od przedszkolaków nie jest oczywiście wymagana znajomość pisania i czytania, a nauczyciel indywidualnie dostosowuje sposób nauki do wieku dziecka. Lektor wykorzystuje mnóstwo elementów zabawy i emocji.
Naukę angielskiego przez małe dziecko można rozpocząć w domu, w czasie wykonywania codziennych czynności i zabawy. Sprawdza się to zwłaszcza teraz, kiedy jest utrudniony dostęp do zajęć dla maluchów poza domem. Rodzice mogę przemycać pojedyncze słówka lub zwroty w czasie codziennych, często razem wykonywanych czynności, np. “eat a sandwich” czy “we need bread, butter and ham”. W ten sposób maluch uczy się zwrotów w języku angielskim identycznie jak w ojczystym. Podobnie podczas zabawy możemy zastępować polskie zwroty angielskimi i zamiast mówić “podskocz” użyć angielskiego “jump”. Bawiąc się zabawkami, możemy naśladować ich odgłosy wydawane po angielsku.
Czy wiesz, że pies inaczej szczeka, a żaba rechocze po angielsku niż po polsku?
Nauka języka obcego od najwcześniejszych lat przynosi dzieciom wiele korzyści rozwojowych. Są to m.in.:
Pozytywny wpływ na rozwój obu półkul mózgowych
Poszerzenie kulturowych horyzontów - w trakcie nauki języka obcego dziecko poznaje zwyczaje innych narodów
Lepsza pamięć
Małe dzieci nie odczuwają wstydu podczas mówienia - nie występuje u nich bariera językowa, często zauważalna u uczniów starszych
Dzieci lepiej i szybciej przyswajają prawidłową wymowę i intonację oraz dobrze rozumieją ze słuchu
Dzieci uczą się szybciej niż dorośli, szybciej więc osiągają oczekiwane wyniki w nauce
Dzieci są pozytywnie nastawione do nauki, nawet jeśli odbywa się w sposób dla nich nieświadomy.
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.