Artykuł promocyjny Opublikowany przez: Listek Źródło artykułu: wywiad 2023-03-31 20:27:48
Autor zdjęcia/źródło: materiał partnera artykułu
Skąd pomysł na Kampanię Kolejowe ABC II?
Marcin Trela, Wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego: Kampania Kolejowe ABC II to kontynuacja działań, które Urząd Transportu Kolejowego zainicjował już w 2017 roku. Nasz projekt jest kierowany zarówno do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym z klas I-VI, jak i dorosłych – rodziców i opiekunów, nauczycieli i wychowawców. Celem kampanii jest uwrażliwienie pieszych i kierowców na zasady bezpieczeństwa na terenach kolejowych. Zależy nam, aby coraz więcej osób bezpiecznie przekraczało przejazdy kolejowo-drogowe i bezpiecznie poruszało się w pobliżu torów. Na realizację takich działań pozwala nam dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dzięki temu możemy edukować w zakresie bezpieczeństwa podczas lekcji z dziećmi czy w spotach emitowanych m.in. w telewizji, kinach, internecie, pociągach, a także na bilbordach.
Czy statystyki rzeczywiście wskazują, że takie akcje edukacyjne są potrzebne?
MT: Z danych UTK wynika, że w 2022 r. liczba wypadków, do których doszło na przejazdach kolejowo-drogowych wyniosła 181 i była o 35 mniejsza niż w 2021 r. Wciąż jednak niebezpieczne zdarzenia z udziałem kierowców i pieszych przechodzących przez tory w miejscach niedozwolonych to ponad 70% wszystkich wypadków na kolei. To pokazuje, że kierowcy i piesi powinni bezwzględnie stosować się do przepisów i zasad bezpieczeństwa. Wiemy, że dobre nawyki lepiej zakorzenić w dzieciństwie, ponieważ w przyszłości, gdy dzieci dorosną, staną się samodzielnymi użytkownikami dróg: kierowcami, pieszymi. Dlatego w ramach kampanii do końca września 2023 r. planujemy odwiedzić łącznie minimum 330 placówek edukacyjnych.
Kampanię Kolejowe ABC II większość osób kojarzy z reklam z nosorożcem Rogatkiem. Dzieci uwielbiają Rogatka. Kampania skierowana jest tylko do najmłodszych, czy Urząd Transportu Kolejowego kieruje swoją ofertę edukacyjną również do osób dorosłych?
MT: Popularność nosorożca Rogatka bardzo nas cieszy, ponieważ sprzyja zainteresowaniu tematyką kampanii, czyli bezpieczeństwa na terenach kolejowych, ze strony szerokiej grupy potencjalnych odbiorców. Rogatek pojawia się m.in. w spotach i mediach społecznościowych. Można go również spotkać podczas lekcji bezpieczeństwa i pikników rodzinnych, które UTK organizuje w ramach Kampanii Kolejowe ABC II w najpopularniejszych miejscowościach wakacyjnych chętnie odwiedzanych przez rodziny z dziećmi. Wiele działań w ramach kampanii skierowanych jest do dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym, ale w obecnie trwającej edycji projektu rozszerzyliśmy grupę docelową o osoby dorosłe, ponieważ to rodzice i nauczyciele są przecież źródłem wiedzy dla dzieci i stanowią dla nich autorytet. Dorośli mają wpływ na wychowanie, bo to od nich najmłodsi biorą przykład, jak należy postępować, a czego unikać.
Jakie jeszcze działania prowadzi UTK, aby dotrzeć z przekazem Kampanii do najmłodszych?
MT: Przez cały czas trwania Kampanii Kolejowe ABC II Urząd Transportu Kolejowego prowadzi w szkołach i przedszkolach zajęcia edukacyjne, w ramach których uczniowie zdobywają wiedzą o najważniejszych informacjach dotyczących bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych, stacjach i dworcach. Poznają również znaki drogowe i zasady podróżowania koleją. Zakładamy, że do końca 2023 r. zajęcia obejmą co najmniej 10 tys. dzieci w całej Polsce. Na stronie www.kolejoweabc.pl udostępniamy ponadto materiały edukacyjne do prowadzenia zajęć, scenariusze i podręczniki w formie elektronicznej, które nauczyciele mogą wykorzystać jako uzupełnienie naszych interaktywnych lekcji. Są wśród nich kolorowanki, quizy, interaktywne gry, labirynt, krzyżówki, rebusy czy puzzle, po które mogą sięgnąć także rodzice uczący dzieci w domu. Ale nasze działania są o wiele szersze i obejmują kampanię edukacyjno-informacyjną, realizowaną między innymi w ogólnopolskich mediach. Jej elementem są spoty radiowe i telewizyjne, spoty kinowe, filmy wyświetlane w pociągach przez przewoźników kolejowych, billboardy i plakaty. Oprócz tego w tym roku zaplanowaliśmy wiele atrakcyjnych imprez plenerowych: cykl pikników w popularnych miejscach letniego wypoczynku i specjalny event w Lublinie połączony z wideomappingiem 3D. Do promowania zasad bezpiecznego ruchu na terenach kolejowych wykorzystujemy ponadto komunikację w mediach społecznościowych oraz dzienniki elektroniczne, gdzie publikowane są artykuły na ten temat. Dzięki temu poznają je setki tysięcy Polaków.
W ramach Kampanii Kolejowe ABC II został ogłoszony konkurs „Akcja Bezpieczeństwo”. Do kogo jest kierowany?
MT: W konkursie mogą uczestniczyć wszyscy uczniowie szkół podstawowych z klas I-VI. Ich zadaniem jest stworzenie krótkiego filmu lub plakatu o bezpieczeństwie na kolei. Drużyny, które przygotują najlepsze prace otrzymają dla swojej szkoły nagrody o wartości 15 000 zł każda. Zwycięski film zostanie wyświetlony jako element wideomappingu 3D podczas wydarzenia edukacyjno-informacyjnego, które zostanie zorganizowane w ramach Kampanii Kolejowe ABC II w czerwcu w Lublinie, a nagrodzone prace plastyczne będą wyeksponowane podczas tej imprezy. Każda praca i każdy materiał wideo musi dotyczyć bezpiecznej sytuacji na terenach kolejowych, zawierać widoczną postać nosorożca Rogatka, bohatera Kampanii Kolejowe ABC II, oraz logo projektu Kampania Kolejowe ABC II. Szczegółowe informacje o konkursie oraz formularz rejestracyjny znajdują się na stronie https://akcjabezpieczenstwo.pl/. Zachęcamy nauczycieli i rodziców do przygotowania wspólnie z dziećmi prac konkursowych. Wszyscy uczniowie biorący udział w konkursie otrzymają drobne upominki.
Kampania Kolejowe ABC II realizowana przez Urząd Transportu Kolejowego to druga edycja ogólnopolskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej, propagującej zasady bezpieczeństwa oraz wartości i wzorce związane z odpowiedzialnym zachowaniem się podczas korzystania z transportu kolejowego. Kampania jest współfinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.