Opublikowany przez:
alanml
2014-01-02 10:49:18
Przedszkole wyjaśniło czym jest diagnoza oraz dostaliśmy test do wykonania z dzieckiem w domu. To trudne aby być obiektywnym w takiej ocenie ale nie rzetelne wypełnienie tego testu zaszkodzi tylko dziecku. To nie wstyd przyznać się, że moje dziecko w jakimś aspekcie ma problemy. Na pochwałę zasługuje chęć pracowania z dzieckiem. Bo czasami kilka prostych zabaw może dać olbrzymie efekty rozwojowe.
Panie w przedszkolu są do dyspozycji rodziców na indywidualne spotkanie raz w miesiącu. To wielki komfort takie spotkanie bo konfrontowane są zachowania w przedszkolu i w domu, wyciagane wnioski i ustalanie wspólnego frontu w działaniu z dzieckiem. Wspomniana wcześniej diagnoza do wypełnienia w domu pokazuje rodzicom zakres w jakim dziecko powinno być stymulowane do ciągłego doskonalenia. Przecież uczymy się całe życie...
Na indywidualnym spotkaniu porównywane są wyniki diagnozy przedszkolnej i tej domowej. I tylko od rodziców zależy czy podejmą się pracy z dzieckiem w domu czy obowiązek ten całkowicie leży po stronie przedszkola. Bo przedszkole zrobi i robi wszystko dla dobra dzieci. Ale my jako rodzice też chcemy dobra naszych pociech prawda?
Z diagnozy dowiedziałam się co moje dziecko powinno potrafić aby poradzić sobie na kolejnym etapie jakim jest szkoła. Pani omówiła program nauczania i programy dodatkowe jakie realizuje przedszkole. Imponujące jest łączenie tematyki zajęć pasującej do danego okresu, z formą prowadzenia zajęć i z ilością sfer które dziecko trenuje. Pozornie banalny początek czyli poznawanie przez dziecko samego budynku przedszkola, ludzi tam pracujących i zwyczajów jest olbrzymim krokiem. Dziecko za jednym razem uczy się orientacji w terenie, kierunków lewo-prawo, góra-dół, zasad jakim od teraz będzie musiało się podporządkowywać. Jak do tego dorzucimy aspekty społeczne i ruchowe to mamy ze zwykłego spaceru po przedszkolu robi się edukacyjna bomba. I w ten sposób konstruowane są zajęcia. Są ciekawe i niezmiernie stymulujące dziecko do rozwoju.
Wszystkie składowe diagnozy gotowości szkolnej są trenowane od pierwszego dnia pobytu w przedszkolu co daje niesamowity efekt końcowy. Pamiętam jaka byłam zaskoczona gdy zobaczyłam występ dzieci podczas pasowania na przedszkolaka. Byłam pod wrażeniem tego ile w tak krótkim czasie udało się z dziećmi wypracować. A czas na przygotowywanie był trudny bo trwała adaptacja która jednym dzieciom zajmuje kilka dni a innym tygodnie. Pogodzenie pracy z emocjonalnym wsparciem dziecka w sytuacji nowej jest wielką sztuką.
Zachęcam Rodziców do samodzielnego przeprowadzenia diagnozy gotowości szkolnej.
Umiejętności | posiada | nie posiada |
Skupia się na wykonywanej czynności. | ||
Uważnie słucha. | ||
Dostrzega, rozpoznaje i rozróżnia dźwięki dochodzące z otoczenia. | ||
Próbuje wyjaśnić obserwowane zjawiska. | ||
Przewiduje zachowania innych dzieci. | ||
Podejmuje próby samooceny, dużo mówi o sobie. | ||
Zna pory roku i związane z nimi zjawiska. | ||
Zna poszczególne dni tygodnia. | ||
Rysuje po śladzie, wypełnia kontury, przerysowuje szlaczki i proste figury geometryczne, rysuje szlaczki literopodobne. | ||
Prawidłowo spostrzega, dostrzega różnice i podobieństwa na obrazkach. | ||
Dzieli zdanie na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby i łączy sylaby w wyraz. | ||
Prawidłowo trzyma kredkę, ołówek, nożyczki. | ||
Układa i opowiada historyjki obrazkowe. | ||
Opowiada historyjki pełnymi zdaniami. | ||
Zapamiętuje krótkie teksty (wiersze, piosenki). | ||
Potrafi umieścić nowy obiekt w już ułożonym szeregu, zna i stosuje liczebniki porządkowe. | ||
Rozróżnia stronę lewą i prawą. | ||
Określa położenie przedmiotów względem siebie. | ||
Potrafi ciąć nożyczkami według wytyczonej linii prostej i krzywej. | ||
Rysując postać ludzką, nie omija szczegółów i zachowuje proporcje. | ||
Potrafi samo zawiązać sznurowadła i zapiąć guziki. | ||
Kończy rozpoczętą pracę. |
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.