To wyczytałam w Internecie:
Od kiedy dziecko powinno prawidłowo wymawiać wszystkie głoski?
Można wyodrębnić cztery okresy rozwoju mowy dziecka: okres melodii (0–1 roku życia) – w tym czasie pojawia się głużenie (około 2–4 miesiąca życia), następnie gaworzenie (około 4–6 miesiąca życia), są to pierwsze zabawy głosem, dziecko posługuje się prostymi sylabami. Około 6–7 miesiąca życia pojawia się gaworzenie samonaśladowcze, które polega na tym, że dziecko wielokrotnie powtarza identyczne sylaby na przykład babababa, mamama. Około 9-10 miesiąca wypowiedzi dziecka składają się z wielokrotnie powtórzonych różnych sylab. W 11-12 miesiącu wypowiedzi coraz bardziej przypominają brzmieniem wyrazy danego języka. Kolejnym etapem jest okres wyrazu (1–2 roku życia). W tym czasie jeden wyraz zastępuje zdanie lub kilka różnych zdań. 18 miesiąc to początek zdań dwuwyrazowych. W okresie zdania (2–3 rok życia) pojawiają się liczebniki, rozróżnienie ja – ty, pojawia się coraz więcej pytań i przeczeń. W wieku 3 lat dziecko poprawnie powinno wypowiadać samogłoski (a, o, u, e, i, y), głoski m., ,n, j, ł, p, b, t, d, w, f, h. Ostatni etap tookres swoistej mowy dziecięcej (3–7 rok życia). Trzylatek ma jeszcze prawo wymawiać głoski dźwięczne z niepełną dźwięcznością, a nawet bezdźwięcznie. W tym wieku zaczyna też coraz lepiej posługiwać się zdaniami złożonymi. W wieku 4 lat poprawnie powinny też być artykułowane spółgłoski k, g, ś, ź, ć, dź. Czterolatek nie powinien zamieniać t, d na k, g; może jednak zamieniać sz, ż, cz, dż na głoski s, z, c, dz lub ś, ź, ć, dź. Poprawna wymowa głosek sz, ż, cz, dż oraz r powinna się pojawić w 5 roku życia, choć mogą jeszcze być zastępowane łatwiejszymi głoskami. 35% dzieci pięcioletnich wymawia prawidłowo głoskę r. W wieku 6 lat wszystkie głoski powinny już być poprawnie wymawiane, choć mogą się jeszcze zdarzać pomyłki, jednak coraz rzadsze. W wieku 7 lat wymagana już jest prawidłowa wymowa wszystkich spółgłosek i samogłosek języka polskiego. Każdy z okresów charakteryzuje specyficzna dynamika rozwoju i dostrzegalne zmiany form językowych. Jednak przede wszystkim należy pamiętać, że rozwój mowy nie przebiega identycznie u wszystkich dzieci, jest zróżnicowany i uwarunkowany wieloma czynnikami.
2. A co z trudną do wymówienia literka „r” duża liczba dzieci długo nie wymawia jej poprawnie. Kiedy powinniśmy zasięgnąć opinii logopedy?
Przede wszystkim wymawiamy głoski, a zapisujemy litery. Jak wspominałam wcześniej głoska ta powinna się pojawić w 5-6 roku życia dziecka. Jeśli po ukończeniu przez dziecko 6 roku życia głoski dalej nie ma, należy się udać do specjalisty. Mówimy wtedy o rotacyzmie, który może się przejawiać brakiem głoski, zastępowaniem jej przez inną głoskę (najczęściej j lub l) bądź opuszczaniem głoski r. Głoska r może też być wypowiadana bocznie, wargowo, gardłowo, międzyzębowo, języczkowo – jest wiele rodzajów nieprawidłowej artykulacji. W zależności od przyczyn rozpoczyna się stosowną terapię. W przypadku braku lub zastępowania inną głoską ćwiczenia mają na celu uświadomienie ułożenia narządów artykulacyjnych oraz usprawnienie czubka języka
http://www.dodajdzieciomskrzydel.pl/2/kategoria.php?artid=201