Okiem pedagogaKategorie: Zainteresowania, Rozwój, Rodzicielstwo Liczba wpisów: 5, liczba wizyt: 23498 |
Nadesłane przez: MarDeb 27-11-2016 18:13
Aby były skuteczne nagrody i kary powinny być dawane zgodnie z kilkoma zasadami:
1. Obie muszą być natychmiastowe. Jeśli będziemy odwlekać (np: do wieczora lub do "po szkole") to zmniejszymy szansę na powiązanie wydarzenia z karą i nagrodą. Do tego może się okazać, że kara lub nagroda zostanie przez dziecko powiązana z innym zachowaniem.
2. Obie muszą być konkretne. Dziecko musi wiedzieć konkretnie za co je dostaje. Nie wystarczy powiedzenie "byłeś grzeczny/byłeś niegrzeczny". Dużo lepsze jest "posprzątałeś/nie posprzątałeś pokoju". Dziecko musi wiedzieć, co podlega naszej ocenie. Inaczej zacznie się domyślać - nie zawsze prawidłowo.
3. Nagroda nie zawsze musi być materialna ale zawsze musi jej towarzyszyć pochwała społeczna. Mówmy dzieciom, ż ejesteśmy z nich dumni, że podoba się nam, że coś dobrze zrobili.
4. Kara i nagroda powinny być wcześniej umówione. Jeśli z góry wiemy czego możemy się spodziewać to wiemy jak działać. Jeśli coś nie było umówione to jest zemstą, odreagowaniem, przekupstwem lub czymkolwiek ale napewno nie karą czy nagrodą.