LOGOPEDA RADZIKategorie: Rozwój Liczba wpisów: 13, liczba wizyt: 57506 |
Nadesłane przez: kaliope dnia 25-02-2010 20:40
"Zabawy stymulujace rozwój mowy"
Rozwój mowy dziecka przebiega według pewnych etapów i uwarunkowany jest genetycznie. Zależy on nie tylko od fizycznych i psychicznych predyspozycji, ale także warunków społecznych, ilości i jakości kontaktów ze środowiskiem, z innymi mówiącymi ludźmi. Rola otoczenia polega przede wszystkim na wyzwalaniu u dziecka jego naturalnych zdolności językowych, ujawniających się w poszczególnych fazach jej rozwoju, drogą kontaktów werbalnych i zabaw z najbliższymi.
Wspomaganiu prawidłowemu rozwoju mowy mogą pomóc wierszyki i opowiadania, które stanowią nie tylko przyjemność i zabawę dla dziecka ale jednocześnie stymulują jego rozwój mowy.
Zachęcam rodziców do wykorzystania tych opowiadań i wierszy podczas zabaw dowolnych w domu z dzieckiem.
Zabawy stymulujące rozwój mowy:
„Przygoda w lesie” Pod lasem w małych chatce, mieszkała mama z ośmiorgiem dzieci, nazywały się: A< O < E< U< I< Y< Ą< Ę. Pewnego razu dzieci poszły na grzyby do lasu, ale nie zabrały ze sobą ani zegarka, ani kompasu – więc zgubiły się i zaczęły rozpaczać: ECH, ECH, ECH, ECH. Ale mama nie traciła nadziei na odnalezienie swoich dzieci, wołała je wiec głośno: A-O, E-U, I-Y, Ą-Ę. Niebawem Dzieci się odnalazły i w rodzinie zapanowała wielka radość: OCH, OCH, OCH. Cieszyły się wszystkie zwierzątka w gospodarstwie: - kotek, który mruczał – MIAŁ, MIAŁ, MIAŁ, MIAŁ - piesek, który szczekał – HAU, HAU, HAU, HAU - koza, która meczała – ME, ME, ME, ME - krowa, która muczała – MU, MU, MU, MU - koń, który rżał – IHA-IHA, IHA-IHA Mama ugotował pyszną kolację, przy której pomogły jej dzieci: CIACH, CIACH, CIACH, MACH, MACH, MACH – MNIAM, MNIAM, MNIAM. Po skończonej kolacji i leśnych przygodach, dzieci szeroko ziewnęły i szybciutko zasnęły: AAAAAAAAAAAAAAAA – CHA PSI, CHA PSI, CHA PSI SIA.
„Czapla” Czapla ma bardzo długie nogi. Powtarzając sylaby razem z czaplą przeskakuj z nogi na nogę lub podnoś wysoko kolana. Można na przemian uderzać raz ręką prawą o lewe kolano, raz ręką lewą o prawe kolano. ”Szła po błocie czapla do szkoły się uczyć. I tak wciąż powtarzała cza-cza, czo-czo, czu-czu, cze-cze czy-czy, czą-czą, czę-czę Taka duża czapla co się uczyć chciała.”
„Dżdżownica” Klaszcz w dłonie wymawiając każdą sylabę. Możesz też dotykać prawą ręka do lewej pięty i odwrotnie. ”Była też dżdżownica, co się uczyć chciała. I tak powtarzała. dża-dża, dżo-dżo, dżu-dżu, dże-dże dży-dży, dżą-dżą-dżę-dżę Taka mała dżdżownica co się uczyć chciała.”
„Koło fortuny” Wyrazy, które sprawiają trudność dziecku możemy wykorzystać podczas tej zabawy.
Gromadzimy przedmioty o trudnych wyrazach (albo same wyrazy zapisane na kartonikach). Układamy je w kole. W środku umieszczamy butelkę i kręcimy nią. Dziecko wymawia nazwę tego przedmiotu, przed którym zatrzyma się otwór butelki. Zamiast wyrazów możemy rozmieścić obrazki przedstawiające różne przedmioty.
Nadesłane przez: kaliope dnia 25-02-2010 20:37
"Zabawy i ćwiczenia logorytmiczne"
Muzyka, śpiew i taniec towarzyszą człowiekowi od pradziejów i od zawsze dostarczały nam niezwykłych przeżyć i emocji. Ćwiczenia logopedyczne jak wiadomo powinny być zróżnicowane, obejmować klasyczne ćwiczenia usprawniające pracę narządów artykulacyjnych, ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, ćwiczenia słuchu fonematycznego, a także ćwiczenia logorytmiczne. Dzięki bogatej ofercie ćwiczeń i zabaw logorytmicznych, metodzie pracy połączonej z zabawą i muzyką dzieci osiągają lepsze efekty w rozwoju mowy. Zadaniem ćwiczeń logarytmicznych jest nie tylko uatrakcyjnianie terapii logopedycznej, odprężenie i rozbawienie dziecka. Wbrew pozorom te wesołe słowno- muzyczne zabawy są niezwykle pomocne w pracy nad doskonaleniem i korekcją mowy. Mowa (oddychanie- fonacja- artykulacja) jest aktem ruchowym. Pracując nad mową dziecka należy, więc stosować nie tylko ćwiczenia samego narządu mowy, ale też ćwiczenia, które doskonaląc motorykę dużą (makromotorykę) będą jednocześnie wpływały na doskonalenie mikromotoryki, czyli motoryki narządów artykulacyjnych.
Zabawy i ćwiczenia logorytmiczne:
1.„Wiosenna łąka” – dziecko przy muzyce naśladuje ruchem i głosem wybrane owady: konik polny (cyt, cyt, cyt…), pszczoła (bzz…), biedronka (fi, fi, fi…) itp.
2.„Taniec liści” – dziecko przy muzyce naśladuje wirujący listek na wietrze z powtarzaniem głoski: „sz, sz, sz…”
3.„Rozmowa zegarów” – dziecko naśladuje odgłosy zegara: siedząc skrzyżnie i poruszając głową w lewo w prawo (tik-tak…), maszerując (cyk-cyk…), uderzając stopami na przemian o podłogę (brum-brum…) itp.
4.„Marsz” – dziecko przy muzyce maszeruje wytupując odpowiedni rytm i powtarzając głosem: tup, tup…tap, tap…łup, łup…itp. Zmieniając rytm, raz wolniej, raz szybciej oraz operując głosem, raz cicho, raz głośno itp.
5.„Odgłosy wiosny”- dziecko na dźwięk cymbałków naśladuje żabę (kum, kum… rech, rech…), bociana (kle, kle…), muchę (zzz…), świerszcza (cyk, cyk..) itp.
Nadesłane przez: kaliope dnia 25-02-2010 20:33
"Zabawy i ćwiczenia słuchu fonematycznego"
Jak już wcześniej pisałam, rozwój mowy dziecka ściśle jest związany ze słuchem fonematycznym, który sprzyja umiejętności czytania i pisania.
W tym numerze Poradnika Logopedycznego , postanowiłam zamieścić kolejne ćwiczenia i zabawy słuchu fonematycznego.
Szczerze zachęcam do wykorzystania tych ćwiczeń i zabaw w zaciszu domowym i wykonywania ich wspólnie z dzieckiem.
ZABAWY I ĆWICZENIA SŁUCHU FONEMATYCZNEGO:
1. Toczenie po podłodze piłki, kasztana, kamyka itp. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie jaki przedmiot był toczony po podłodze.
2. Rozpoznawanie przez dziecko wystukanego rytmu i samodzielne go powtórzenie.
3. Wymawianie przez osobę dorosłą, a później przez dziecko wyrazów z podziałem na sylaby, klaszcząc w dłonie.
4. Układanie przez dziecko takiej ilości klocków , pasków papierków, cukierków itp. Ile usłyszało sylab w wyrazie ( wyrazy wypowiada osoba dorosła).
5. Dzieci starsze układają klocki, cukierki, kółka z papieru itp. W takiej ilości ile jest wyrazów w zdaniu (zdania wypowiada osoba dorosła).
6. Podawanie przez dziecko wyrazów zaczynających się na określona głoskę, np. a, o, u , e, i, itp.
7. Wyszukiwanie odpowiedniego obrazka, który zaczyna się na podana głoskę, np. o, a, u, e, i, itp.