Autor zdjęcia/źródło: Pixabay.com
Kim jest uczeń zdolny i czym się cechuje?
Społeczeństwo miano ucznia zdolnego przypisuje dzieciom, które posiadają bardzo dobre wyniki w nauce, wzorowe zachowanie, wysoki iloraz inteligencji, a także zdolności twórcze. Wiele osób uważa, że uczeń zdolny nie wymaga pomocy nauczyciela, pedagoga czy rodzica. Często rodzice powtarzają: „W czym, ja mogę mu pomóc, skoro jest tak mądry”. Zarówno rodzice jak i nauczyciele są niezbędni, aby dziecko rozwijało się prawidłowo. Potrzebuje ono wskazówek jak dalej rozwijać swoje możliwości.
Dzieci zdolne cechuje:
- ciekawość świata, ludzi i otoczenia,
- zdobywanie nowych informacji,
- dociekliwość – stawianie bardzo dużej ilości pytań,
- szerokie spektrum zainteresowań,
- niezależność od opinii innych osób,
- wysoka motywacja do pokonywania trudności,
- oryginalne i twórcze podejście do rozwiązywania problemów,
- silna potrzeba osiągnięć,
- bogata wyobraźnia, ciekawość i niestandardowe rozwiązania.
Jak wspierać i pracować z dziećmi zdolnymi?
Dzieci zdolne, mogą być często uznawane za „dzieci nadpobudliwe”, dzieje się tak, ponieważ program zajęć, jaki proponuje szkoła jest dla niego niezbyt interesujący – po prostu za łatwy, uczeń się nudzi na lekcjach. Wiadomo, że nauczyciel nie jest w stanie prowadzić zajęć lekcyjnych w dwóch różnych wariantach, aby wszyscy byli zadowoleni. Natomiast, istnieje kilka sposobów, aby dziecko zainteresowało się lekcją w sposób maksymalny i nie przeszkadzało innym.
Podczas lekcji, nauczyciel może zaproponować dodatkowe rozwiązanie zadania, zaangażować ucznia do asysty na zajęciach, przedstawić referat, prezentację, opracować zadanie z innych publikacji.
Oczywiście talent ucznia zdolnego trzeba wspierać – ciągle i zawsze, aby nie tracił zapału i silnej motywacji do zdobywania wiedzy. Ciekawość to pierwszy stopień do zdolności dzieci - warto ją podtrzymywać. Od urodzenia dziecko ma w sobie dużą dozę ciekawości, bez niej nie nauczyłby się tak wielu rzeczy. Spójrzmy na małe dzieci – one są tak ciekawe świata, że chętnie podejmują nowe wyzwania, chcą uczyć się czegoś nowego, nieznanego. Taka ciekawość do nauki pozostaje tylko nielicznym dzieciom, lecz można ją wspierać i pobudzać: czytając dzieciom wartościowe książki, bawiąc się z nimi np. budując konstrukcję z klocków itp.
Sposoby pracy z dzieckiem zdolnym:
- dodatkowe zadania domowe,
- integracja z zespołem klasowym - pokazanie, pozytywnych stron ucznia zdolnego, że jest on pomocnym kolegą, a nie ponad nimi,
- przygotowanie do konkursów i olimpiad,
- zaangażowanie ucznia w dodatkową pracę na lekcji (asystent nauczyciela, omówienie referatu, prezentacji),
- indywidualna współpraca nauczyciela z uczniem,
- wskazanie dodatkowych źródeł informacji,
- wykorzystywanie wiedzy teoretycznej w praktyce,
- zachęcanie do samodzielnego zdobywania odpowiedzi.
Uczeń zdolny potrzebuje samodzielności intelektualnej, a nie dużej ilości informacji. Najważniejsze, to zawsze wspierać dziecko w jego zainteresowaniach i pasjach.
Autor: Pedagog Anna Radwańska