Spektrum autyzmu. Co warto wiedzieć o tym zaburzeniu neurorozwojowym? - Artykuł
Znajdź nas na

Tworzymy społeczność rodziców

Polub Familie.pl na Facebooku

Poleć link znajomym

Spektrum autyzmu. Co warto wiedzieć o tym zaburzeniu neurorozwojowym?

Spektrum autyzmu. Co warto wiedzieć o tym zaburzeniu neurorozwojowym?

Autor zdjęcia/źródło: mat. prasowe

Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym, czyli pewnym zestawem cech, które wpływają na zachowanie oraz na sposób funkcjonowania człowieka w społeczeństwie. Aby o nim mówić, znacznie lepiej jest odnosić się do zaczerpniętego z angielskiego terminu “spektrum autyzmu”. Jeśli do tej pory nie zagłębiałeś się w tę tematykę, krótko przedstawimy ci jej najważniejsze cechy.

Dlaczego spektrum autyzmu?

To właśnie określenie “spektrum” oddaje najważniejsze cechy tego zaburzenia neurorozwojowego, które nie podlega pod definicję klasycznych chorób. Opisuje ono bowiem pewien zespół cech, które mają różnorodne nasilenie u różnych osób.

Spektrum autyzmu znacznie lepiej oddaje zróżnicowanie zaburzenia u poszczególnych jednostek i wskazuje, iż konkretne cechy mogą od siebie znacząco odbiegać u pacjentów. Dzięki temu uwzględnia znacznie większe zróżnicowanie problemu niż jakiekolwiek inne nazwy.

Autyzm wysoko- i niskofunkcjonujący

Dwa często pojawiające się określenia, czyli autyzm niskofunkcjonujący i wysokofunkcjonujący, odnoszą się do tego, jak dana jednostka radzi sobie w społeczeństwie przy swojej neuronietypowości. Określenia autyzm niskofunkcjonujący używamy względem osób, które mają poważne zaburzenia w codziennym funkcjonowaniu i są słabo dostosowane do ogółu społeczeństwa i wymagań przed nimi stawianych. Z kolei określenie autyzm wysokofunkcjonujący odnosi się do osób, które nie wykazują większych zaburzeń funkcjonowania w życiu codziennym i są w stanie stosunkowo dobrze radzić sobie w społeczeństwie.

Zespół Aspergera

Z autyzmem bardzo blisko związany jest zespół Aspergera, który często uważany jest za najlżejszą postać autyzmu. Osoby z zespołem Aspergera zazwyczaj dobrze radzą sobie w codziennym życiu i potrafią się komunikować, jednak wciąż mają specyficzne zainteresowania i wzorce zachowań, a także słabo radzą sobie w interakcjach społecznych (np. nie rozumieją żartów i ironii, słabo albo w ogóle nie okazują empatii).

Najbardziej typowe objawy autyzmu

Pomimo że autyzm oznacza całe spektrum cech, występujących z różnym nasileniem, udało się ustalić, iż kilka cech jest wspólnych dla niemal wszystkich pacjentów. Są to przede wszystkim:

  • trudności z komunikacją z innymi - przez co osoba z zaburzeniem słabo odnajduje się w interakcjach społecznych (np. jak zostało wspomniane, nie rozumie żartów i ironii) i często nie potrafi zrozumieć ani okazywać empatii;
  • niechęć do zmian: od drobnych, jak zmiana miejsca położenia przedmiotu, aż do tak poważnych jak zmiana miejsca zamieszkania;
  • tendencja do powtarzalnych, wręcz obsesyjnych zachowań, w tym postępowanie zawsze zgodnie z utartym schematem;
  • zainteresowania, które pojawiają się już w najmłodszym wieku, są przedmiotem dużego zaabsorbowania pacjenta i mogą przyjąć formę obsesji. Są to np. zainteresowanie dinozaurami, matematyką lub inną dziedziną nauki.

Warto przy tym zauważyć, że u większości osób pierwsze symptomy zaburzenia mogą być zauważone bardzo wcześnie, zazwyczaj przed trzecim rokiem życia. Zdarza się nawet, że są dostrzegalne w wieku niemowlęcym.