Opublikowany przez: MNONKA 2010-04-21 22:44:23
Krzyk jest ćwiczeniem narządu oddechowego, a zarazem formą komunikacji społeczno-psychologicznej z otoczeniem. Dziecko bardzo szybko orientuje się, że za pomocą krzyku lub płaczu może na otoczeniu coś wymóc. Po krzyku matka może rozpoznać potrzeby jej pociechy. Krzyk spowodowany jest różnymi potrzebami, dziecko krzyczy, gdy jest głodne, wystraszone, kiedy jest mu zimno lub, gdy tylko chce żeby zwrócono na nie uwagę.
U noworodka obserwuje się reakcje na bodźce słuchowe, wtedy marszczy się, mruga, płacze i rozpościera rączki. Takie odruchy można zaobserwować około 2 tygodnia.
Głużenie zaczyna się już około 3 tygodnia, dziecko uśmiecha się, wysuwa język, wodzi twarzą za mamą. Zaczyna się interesować dźwiękami mowy, przede wszystkim rozpoznaje głos matki. Głużenie występuje, kiedy niemowlę jest w komforcie psychicznym i fizycznym.
Dziecko w czasie niemowlęcym bardzo szybko się zmienia. W pierwszym miesiącu w jego krzyku można wyróżnić poszczególne dźwięki.
W kolejnym miesiącu dźwięki, jakie wydobywa z siebie dziecko przypominają samogłoski a e połączone z przydechem. W reakcji na bodźce słuchowe niemowlę nie boi się, zatrzymuje wykonywane ruchy lub nie mruga.
Trzeci i czwarty miesiąc również różni się od wcześniejszych. Dziecko umie lokalizować już źródło dźwięku. W tym czasie można sprawdzić czy słuch naszej pociechy rozwija się prawidłowo. Dziecko w tym okresie zaczyna częściej i dłużej wydobywać z siebie dźwięki, które przypominają sylaby i ich kombinacje z elementami wokalicznymi połączonymi z r. Taka czynność wymaga dużej sprawności języka, w ten sposób cały czas jest usprawniany język i wargi, co w przyszłości ma wpływ na różnicowanie produkcji głosek.
W piątym miesiącu życia mały człowiek zaczyna przejawiać swoją wolę głosowo i nie tylko. Jego zachowanie takie jak np.: odmawianie jedzenia przez zaciskanie zębów, czy obrona przed czyszczeniem nosa, odróżnia je od innych rówieśników. Niektóre dzieci są milczące i nie prezentują nabytych umiejętności, a inne wręcz odwrotnie. W tym czasie dzieci zaczynają wydobywać dźwięki wargowo-zębowe przypominające v f oraz przedniojęzykowo-zębowe s, t - h. Artykulacja tych głosek wymaga precyzyjnych ruchów warg i języka. Pojawia się gaworzenie. Dziecko zaczyna reagować na ton wypowiedzi, gdy zwracamy się do niego surowym głosem, może zareagować płaczem. Natomiast, gdy jesteśmy łagodni, pieszczotliwi maleństwo odwzajemnia się uśmiechem. Zaczyna naśladować otoczenie, gdy parskamy wargami dziecko próbuje zrobić to samo, papuguje wystawianie języka i podobne czynności, które dosyć często dorośli wykonują chcąc nawiązać kontakt z dzieckiem.
Mnonka
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
MNONKA 2010.04.27 17:36
zaraz to zrobię ;)
oliwka 2010.04.27 17:35
MNONKA napisał 2010-04-27 17:32:43Każde dziecko zaczyna mówić jak jest na to czas ;) moja zaczeła w wakacje, a teraz mówi prawie idealnie ;)MNONKA... a dlaczego nie wpisałaś się do wątku: mamy 4-latków... hehehe....
MNONKA 2010.04.27 17:32
Każde dziecko zaczyna mówić jak jest na to czas ;) moja zaczeła w wakacje, a teraz mówi prawie idealnie ;)
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.