Opublikowany przez: Monika C. 2021-01-05 12:14:06
Autor zdjęcia/źródło: Photo by Rishabh Jain on Unsplash
Świąteczne prezenty staramy się kupować tak, by obdarowani byli jak najbardziej zadowoleni. Czasem pytamy o czym marzą albo czego im brakuje. Jednak wielu z nas lubi zarówno dostawać, jak i robić niespodzianki. Co robić z nietrafionym prezenterm? Czy możemy go oddać do sklepu, czy jedyne co nam pozostaje to przekazać go komuś innemu lub sprzedać?
Nie zawsze. Czy będziemy mogli zwrócić nietrafiony prezent zależy od tego, w jaki sposób dana rzecz była kupiona, a w sklepach stacjonarnych także od dobrej woli sprzedawcy. Oto różnice, definiujące możliwość zwrotu prezentu w zależności od tego czy był kupiony on-line czy stacjonarnie.
Prezent kupiony w sklepie stacjonarnym, możemy zwrócić tylko wtedy, jeśli placówka daje taką możliwość. Polskie prawo nie narzuca sprzedawcom konieczności przyjmowania towaru z powrotem. Możliwość zwrotu dają nam najczęściej duże sklepy sieciowe, czasem jest to tylko możliwość wymiany. Do zwrotu towaru zazwyczaj jest potrzebny paragon. Niektóre sklepy w okresie okołoświątecznym, wydłużają czas na zwrot towaru byśmy mieli możliwość oddania rzeczy kupionej wcześniej. Takie informacje umieszczone są przy kasach, należy także pytać o to sprzedawcę.
Prezent kupiony przez internet zawsze można zwrócić i mamy na to minimum 14 dni – ta zasada obowiązuje w całej Unii Europejskiej, a w Polsce jest regulowana ustawą dotyczącą praw konsumenta. 14 dni na zwrot towaru, to termin minimalny, który sklep może wydłużyć. Obligatoryjna możliwość zwrotu towaru kupionego przez internet jest możliwa, z tego względu, że towar kupujemy wyłącznie na podstawie zdjęcia i opisu, bez możliwości bezpośredniego obejrzenia go. Możemy to zrobić dopiero w domu.
Kupując prezenty (dla siebie także), upewnijmy się zawsze czy istnieje możliwość zwrotu lub wymiany i ile mamy na to czasu. Za rzeczy kupione w sklepach stacjonarnych, zachowajmy także paragon - może się przydać także w przypadku reklamacji.
A co z towarami kupionymi w sklepach stacjonarnych, które teraz są zamknięte z powodu obostrzeń? Niektóre z nich informują swoich klientów na stronach internetowych lub w mediach społecznościowych o odpowiednio wydłużonym prawie do zwrotu lub wymiany o okres, w którym sklep był zamknięty.
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.